Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S
En man som talar i mobil

I huvudet på en kapitalförvaltare

Förvaltarbloggen "I huvudet på en kapitalförvaltare" har som avsikt att både utbilda, underhålla och vänder sig till dig som fondsparar, är intresserad av fonder och nyfiken på vad som händer i en förvaltares vardag och inom finansbranschen.*

* Alla åsikter och slutsatser i förvaltarbloggen görs enbart utifrån ett förvaltarperspektiv. När det gäller råd kring ditt fondsparande rekommenderar vi att du tar kontakt med en rådgivare på ditt bankkontor.

Ett ständigt dilemma

2017-05-05 16:24

Ett ständigt dilemma inom aktieförvaltning är hur mycket man kan tänka sig betala för bra bolag (även dåliga för den delen…) Det är lätt att hitta otroligt intressanta bolag, framförallt inom småbolagsförvaltning men ofta är dessa bolag väldigt högt prissatta och en ljus framtid är ofta redan reflekterat i värderingen.
Så vad gör man när man hittat ett bolag som gör allt rätt, ligger långt före konkurrenterna och verkar i ett segment som man är helt övertygad kommer växa kraftigt under många år?
Häromdagen träffade jag nämligen brittiska e-handlaren ASOS och det är svårt att inte bli helt förälskad i bolaget. Jag har länge haft ögonen på bolaget då jag tycker de gör allt rätt och har en unik och stark positionering globalt. Men jag har alltid tyckt aktien varit för högt prissatt har därför avvaktat…vilket varit fel…
Personligen är jag helt övertygad om att det enorma kanalskiftet som sker just nu från butikshandel till e-handel bara är början. Från att penetrationen e-handeln inom kläder just nu ligger på ca 15% i Europa just nu ser jag inga hinder att den kan bli 40-50% inom ett antal år med alltså många år av fortsatt kraftig marknadstillväxt.
E-handeln präglas av hög konkurrens från finansiellt starka konkurrenter såsom Amazon, Alibaba och Zalando samt små duktiga mindre nischade aktörer. Men det är väldigt få som lyckas kombinera en så enormt stark modeposition med en framgångsrik e-handelsplattform på det sättet ASOS gör.

ASOS är enligt mig överlägset bäst i världen med att erbjuda, inte bara en plattform och funktionalitet i världsklass men också en otroligt viktig position som en top-of-mind modedestination för sin målgrupp, den modeintresserade konsumenten. Till ASOS går konsumenten inte bara för det breda sortimentet, låga fraktkostnader och attraktiva priser (det är det många som erbjuder) utan man går dit framförallt för att få inspiration och kunskap inom mode och kläder genom artiklar, bilder och filmer. Det är en position som är betydligt svårare att kopiera än en e-handlare som framförallt konkurrerar med låga priser och att köpa trafik till sidan genom sökordsmarknadsföring och traditionell reklam…
Men, med ett P/E 17e tal på 80x är det tyvärr uppenbart att det inte bara är jag som ser en ljus framtid för ASOS… Jag fortsätter att fundera och avvakta …

Christian Blink
Portfolio manager, European equities

Kategori:

Kommentarsfriskrivning

(Friskrivning före kommentarsfunktionalitet (endast anonyma kommentarer).
Vi välkomnar och värdesätter dina kommentarer. Du kan kommentera anonymt genom att bara ange ditt namn eller alias. Kommentarer kommer att modereras och om de innefattar ovårdat språk. Om de innehåller olämpliga länkar eller meddelanden med marknadsföringssyfte kommer de att tas bort. Se uppförandekodenom du är osäker.
 

 


Stäng Skriv ut